Language

איך להתכונן לקראת ראיון עבודה למשרת היי טק

ינו 29 2014

כאשר אנו עומדים בפני ראיון עבודה - למשרת היי טק או לכל משרה אחרת - ישנה חשיבות מכרעת לגישה ולהתייחסות שלנו אל הראיון. ניתן להעלות את אחוזי ההצלחה ואת סיכויי הקבלה לעבודה תוך שינוי מחשבתי ובניית אסטרטגיה שיעזרו לצלוח את הראיון בצורה מקצועית ומעוררת הערכה. הצלחתנו קשורה ותלויה ישירות במידת המוכנות שלנו לקראת המפגש, ובמספר צעדים פשוטים, חשיבתיים והתנהגותיים, נוכל להגיע לראיון מוכנים ויעילים יותר. 

 

מועמדים רבים הניגשים לראיונות עבודה, במיוחד בתחום ההיי טק, מתייחסים לראיון כאל מבחן. זו גישה מאתגרת במיוחד, בעיקר לאור העובדה שתקופת חיים שלמה עברה עלינו בהתנהלות  ממבחן למבחן, בלימודים, בצבא, באוניברסיטה.  נראה לנו טבעי להתייחס לראיון העבודה כאל מבחן נוסף, אולם הנחה זו שגויה בבסיסה. שינוי ההתייחסות יתרום ליציאה שלנו מסטטוס פסיבי של נבחן, למעמד זקוף קומה של מי שיש לו מה להציע ולתרום לטובת המעסיק. לא רק אני יכול לצאת נשכר מקבלתי לעבודה, אלא גם אתה,המעסיק, תרוויח אותי ואת כישוריי. מצב של WIN-WIN.

 

אשר על כן חשוב מאד לזכור לקראת הראיון ובמהלכו, את הכלל הראשון – להתייחס אל ראיון העבודה כאל פגישה עסקית.

 

זומנתם לראיון עבודה? חשבו עליו כעל פגישה עסקית, שהרי זה בדיוק מה שהוא: מפגש שמשרת את שני הצדדים -  המעסיק זקוק לכוח אדם, לעובד בעל כישורים עם ניסיון ויכולות המותאמות להגדרת המשרה, ואילו המרואיין זקוק לקידום מקצועי, להתפתחות אישית, לשיפור תנאי העסקה ושכר, לאתגרים חדשים בקריירה. כל צד מתכוון להוציא מהפגישה העסקית הזו את הטוב והמתאים ביותר בשבילו. 

 

החיפוש ההדדי ואיתור נקודת ההשקה של שני הצדדים מתאפשר על ידי שיתוף הפעולה במהלך הראיון. השאלות והתשובות הענייניות יעזרו לכל צד להבין ולקלוט את הצד השני, תוך ניהול דו שיח יעיל ושוויוני, בגובה העיניים. 

 

המעסיק קרא את קורות החיים שלך, ובעקבות הקריאה זימן אותך לראיון. חובתך כמרואיין היא לעשות עבודה הכנה משלך, ולכן הכלל השני הוא -  לגלות בקיאות בחברה הרלוונטית. 

 

ראיון עבודה למשרות הייטק

 

הכנה לראיון העבודה

לכו אל הראיון לאחר שחקרתם ולמדתם אודות החברה. מן המידע הנגיש לכולם ברשת האינטרנט למשל, תוכלו לקרוא על  מהות החברה, על סוגי הפיתוחים שלה, על הטכנולוגיות בהן היא משתמשת, על המוצרים הקיימים שלה. אם יש לחברה אתר אינטרנט, כדאי לקרוא בו את הפרופיל העסקי שהיא מציגה, להתמצא בהיסטוריה שלה ובחזון לעתיד עליו היא מצהירה.  הידע הזה יסייע לכם להבין את אופי החברה ואת סוג התפקיד המוצע, ובמהלך הראיון יאפשר לכם לשאול שאלות מתאימות ולגלות בקיאות שתרשים את הצד השני. העובדה שהגעתם מוכנים תציג אתכם כמקצועיים, מגדילי ראש, יסודיים ואכפתיים. במשרות בתחום ההיי טק, המחייבות רגישות גבוהה והקפדה על פרטים, הערכים הללו חשובים במיוחד והם ייזקפו לזכותכם בסיכום ההתרשמות מכם. 

 

כפי שחשוב להגיע לראיון מצויידים במידע אודות החברה, כך חשוב גם לשלוט ברהיטות במידע האישי שלכם, ולכן שננו את הכלל השלישי – הקדישו זמן לשליטה בקורות החיים שלכם.  

 

אם אתם לא תשלטו בקורות החיים שלכם, מי יעשה זאת? זהו תפקידכם הבלעדי, וככל שתעשו אותו טוב יותר, כך יגברו סיכוייכם להצליח בראיון העבודה. הקדישו זמן ללימוד מעמיק של קורות החיים שלכם. שננו תקופות ותאריכים, הגדרות תפקידים. התכוננו לקראת שאלות שיכולות להתעורר אצל המעסיק בכל הקשור לעבר התעסוקתי שלכם, ונסו לענות עליהן, רצוי בקול רם מול חבר או אפילו מול המראה. היכולת שלכם לבחון את עצמכם עוד לפני הראיון תשפר את רמת הביטחון ורמת המוכנות שלכם. זכרו, הוזמנתם לראיון העבודה על סמך הכתוב בקורות החיים שלכם ולכן לגיטימי וצפוי לחלוטין שהמעסיק ירצה לרדת לעומקם של דברים. באחריותכם להגיע מוכנים ולספק תשובות רהוטות וענייניות לכל שאלה שתעלה. 

 

מעבר לשאלות שישאל המעסיק, ישנה שאלה אחת חשובה אותה צריך כל מועמד לשאול את עצמו:  

 

מה אני רוצה? 

הכלל הרביעי הוא – סדרו לעצמכם את המחשבות בראש והבהירו לעצמכם מהן המטרות שלכם בעת חיפוש העבודה. 

 

כאשר מעסיק מציע משרה מסויימת, הגדרת המשרה מפרטת את התחומים והידע שהמועמד נדרש להפגין ואת אופי התפקיד. חשוב מאד שתהיו מסוגלים לענות, לעצמכם, האם המשרה מתאימה לכם. מהן הסיבות בגינן אתם מעוניינים במשרה? אם אתם כבר מועסקים במקום עבודה אחד, מדוע ברצונכם לעבור למקום אחר? האם במשרה המוצעת יש מספיק אתגרים שיקדמו אתכם בקריירה המקצועית? האם יהיה שיפור בתנאי ההעסקה והשכר? האם תהיה לכם אפשרות לעסוק בפיתוח ולהוביל פרוייקטים? תשובות כנות שתתנו לעצמכם יעזרו לכם לא רק במהלך ראיון העבודה עצמו אלא גם בחיים המקצועיים שלכם בכלל ובהמשך הקריירה שלכם בעולם ההיי טק בפרט.

 

לסיכום – אם מהתשובות שנתתם לעצמכם המשרה מצטיירת כמעניינת ורצויה לכם, לכו על זה.

רק זכרו את כללי הברזל שיביאו אתכם אל הראיון מוכנים, רגועים, בטוחים ומכירים בערך עצמכם: 

- ראיון העבודה הוא פגישה עסקית בה שני הצדדים מחפשים מענה שמצוי בידי הצד השני! 

- בקיאות וידע אודות החברה המזמינה ישימו אתכם בנקודת פתיחה טובה וירשימו את המראיין!

- שליטה מלאה בקורות החיים שלכם תספק תשובות מהירות וענייניות לכל שאלה שהמראיין ישאל!    

 

מציאת עבודה הייטק

 

למאמר נוסף הצלחת ראיון עבודה הייטק

בהצלחה!